olvbanner
spine

Nekarthrose

De nek is opgebouwd uit 7 halswervels (C1 tot en met C7 genoemd), zoals geÔllustreerd op de tekening aan de linkerzijde.

De bovenste twee wervels vormen een uniek gewricht, dat instaat voor het grootste deel van de rotatie van de schedel. De vijf onderste wervels zorgen vooral voor het buigen en strekken van het hoofd.

Tussen de wervellichamen vooraan bevinden zich de tussenwervelschijven (zoals in de onderrug). Tussen de wervelbogen achteraan bevinden zich kleine facetgewrichten. Naargelang er slijtage optreedt bij het ouder worden, zullen zowel de tussenwervelschijven als de facetgewrichten uitslijten. Bij dit proces wordt extra bot aangemaakt door het lichaam (osteofyten), waarmee het probeert de nek te stabiliseren. Deze slijtage veroorzaakt nekpijn bij vele patiŽnten.

De botaanwassen kunnen echter ook progressief gaan duwen op het ruggmerg of op de zenuwwortels, waardoor uitstralingspijnen ontstaan in de bovenste en soms zelfs onderste ledematen.

Aangezien het slijtage proces slechts traag vordert, ontstaan klachten in vele gevallen geleidelijk. Meestal is de combinatie van nek- en armpijn de voornaamste klacht; tintelingen en krachtsverlies kunnen evenwel ook optreden. Omdat de symptomen geleidelijk ontstaan, de meeste patiŽnten al jaren nekpijn (zonder uitstralingspijn) hebben en omdat meestal meerdere zenuwwortels aangetast worden, kunnen de klachten lange tijd miskend worden. Niet zelden wordt de uitstralingspijn in de armen aanzien als een peesontsteking in schouder of elleboog!

Wanneer osteofyten drukken op het ruggemerg zelf, kan dit over meerdere jaren ziek worden. Hierdoor kunnen coŲrdinatieproblemen in de handen, gevoelsstoornissen in armen en benen en soms zelfs gangstoornissen ontstaan.

spine

Onderzoeken

Zoals steeds zal uw arts vragen naar het ontstaan van de klachten, de juiste aard van de pijnklachten en eventuele gevoelsstoornissen die ermee gepaard gaan.

Het klinisch onderzoek toont meestal een verminderde beweeglijkheid en verspreide drukpijn over de hele nekstreek. Belangrijk is ook het neurologisch onderzoek, waarbij de reflexen en de kracht in de armen (en benen) wordt gecontrolleerd.

Nekarthrose kan duidelijk aangetoond worden met een scan. Zowel een CT-scan als een NMR-scan zijn hiervoor geschikt. Bij het beoordelen van het ruggemerg is echter een NMR scan superieur.

Behandelingen

De belangrijkste behandeling voor nekpijn op basis van arthrose of slijtage is oefentherapie. Mits enkele eenvoudige oefeningen die dagelijks dienen uitgevoerd te worden, kunnen de meeste patiŽnten hun nekklachten aanzienlijk verminderen! Deze kunnen bij een kinesitherapeut worden aangeleerd en vereisen geen speciale apparaten.

Epidurale injecties met een kleine dosis cortisone zijn op korte termijn nuttig omdat deze de uitstralingspijnen kunnen verminderen. Helaas is de werking beperkt in de tijd (bij de meeste patiŽnten tussen 6 maanden en een jaar). Een anesthesist-pijntherapeut dient deze toe onder lokale verdoving. Het is niet nodig hiervoor in het ziekenhuis te blijven.

Een deel van de patiŽnten met zenuwpijnen ten gevolge van nekarthrose zal evenwel onvoldoende effect ondervinden van oefentherapie, pijnstillers en epidurale infiltraties. In dit geval, of indien er symptomen zijn van gevoels- of krachtsverlies in de armen, kan een operatie uitkomst bieden. Klassiek worden hiervoor via een kleine insnede in de hals (dus vooraan) de osteofyten verwijderd waardoor het ruggemerg en de zenuwen worden vrijgelegd. In deze gevallen dient men steeds een deel van de nek vast te zetten.

cwkosteofyt
item9b